Roma e impanzita de cladiri vechi, ce te duc cu gandul la Antichitate. Asta e farmecul ei si garantia ca ai ce vedea vreo 3-4 zile, fara pauze majore. Dar pe cat de boem si vechi e orasul, pe atat de pacatos era pe vremea romanilor, asa ca nu te mai imagina in straie diafane, cu sandale pana la genunchi. Nu ti-ar fi placut sa fii aruncat intr-o arena si sa fii obligat sa lupti pentru viata ta, sa iti vopsesti parul cu grasime de capra sau sa fii sarutata seara de barbat nu ca murea craiul de dorul tau, ci pentru ca asa se verificau femeile daca bausera vin cat lipsisera domnii. Mai bine ia-ti rucsacul in spate, activeaza GPS-ul si bucura-te ca vizitezi Roma intr-un timp in care doar pisicile se mai uita urat la tine.

Vacanta la Roma

Am (re)descoperit orasul celor 7 coline cu cele 280 de fantani ale sale in vacanta de 1 mai, cand l-am luat pe tizul lui Eminescu la brat si am vizitat Roma pe care eu o lasasem in urma acum 8 ani. Experienta a fost minunata pentru ca am descoperit ca totul era diferit, desi nimic nu se schimbase. Doar eu nu mai eram aceeasi. Vacanta la Roma din 2018 m-a portretizat drept un adult la aproape 30 de ani (chiar daca porcul-lanterna din geanta mea imi da de gol sindromul lui Peter Pan), cu o siguranta de sine si niste nevoi si dorinte ceva mai conturate decat in studentie, cand am dat cu ochii pentru prima data de Caput Mundi (capitala lumii). Ce-i drept, atractiile zonei au ramas aceleasi:

• Colosseum – inima Romei Antice a fost construita de imparatul Vespasian si a ramas si astazi principala atractie. Daca astepti vreo confirmare ca e la fel de magnific cum pare in fotografii, arunca o privire la zambetul meu grasan. Insa istoria din spatele Colosseum-ului nu starneste tocmai bucurie: putea gazdui 50 000 de persoane venite sa se ghiftuiasca cu bucatele servite de imparat si sa vada cum erau macelarite mii de animale intr-o singura zi de turneu. Ele si gladiatorii erau tinute in camerele subterane la gramada, in timp ce spectatorii se pazeau de soarele toropitor cu velarium, o panza ce putea fi trasa pentru a face umbra. Cu toate ca 2 treimi din atractie au fost distruse de focuri, cutremure si acte de vandalism, merita sa vezi macar o data in viata cel mai mare amfiteatru din lume. Un bilet de 14 euro include si Forul Roman si este valabil timp de 2 zile.

• Forul Roman – preferatul tizului lui Eminescu e de batut la pas cel putin jumate din zi. Prima data cand l-am vizitat, acum 8 ani, nu-i descoperisem ungherele ascunse, insa acum am completat amintirile Forului cu privelisti panoramice de la inaltimi ametitoare, cu gradina Muzeului Palatin aflata departe de privirile trecatorilor grabiti si cu un iepuras care se trantise la soare, langa ruina unui zid. Locul afiseaza ruine din mai multe epoci, pentru ca romanii obisnuiau sa construiasca gramada peste gramada dar nu toate templele de acolo sunt dedicate zeilor. Unele sunt dedicate oamenilor, in ideea ca asa urmau a fi zeificati. Existau 2 tipuri de foruri in Roma Antica – civilia pentru construirea arcurilor triumfale si curilor de drept si venalia pentru practicarea comertului. O alta treaba interesanta este ca Dealul Palatin a dat cuvantul „palat”, folosit astazi.

• Palatul Victor Emanuel si Piazza Venezia – baiatul asta simpatic cu nume de telenovela, Victor Emanuel, a unificat Italia si a fost primul ei rege, in onoarea caruia a fost botezata cladirea maiastra din marmura alba de langa Piazza Venezia. In aceasta zona, sunt o multime de muzee si galerii iar eu am prins o expozitie temporara a lui Monet, unde am vazut faimosii lui nuferi.
  • Piazza del Popolo si Via del Corso – legenda spune ca pe vremea imparatului Nero, in locul pietei era o padure intinsa. Atunci cand Nero a murit, a fost ingropat acolo dar lumea considera ca locul era blestemat, asa ca poporul a cerut ca trupul imparatului sa fie exorcizat iar Nero a fost exhumat si cenusa sa aruncata in raul Tibru. Astazi, piata e recognoscibila dupa cele 2 biserici gemene ce ingradesc Via del Corso, cel mai popular bulevard de shopping din Roma, unde gasesti si Lush, cu bombele-i de baie celebre.
  • Pantheon – Pantheonul este cea mai bine mentinuta cladire din Antichitate iar marmura sa de pe podea este cea originala. Pana in 1300, avea cel mai mare dom din lume. Domul Pantheonului este mai mare decat cel al Basilicii Sfantul Petru din Vatican. In centrul sau, lumina patrunde printr-un „ochi” numit Oculus. A, si bonus in vacanta la Roma: e gratis.
  • Fontana di Trevi – una dintre cele mai vechi surse de apa din oras a fost construita cu ajutorul finantarii rezultate din reintroducerea jocului de loto in oras. Aproape 3000 de euro se strang zilnic in fantana, datorita obiceiului de a arunca un banut si de a-ti pune o dorinta. Dar este ilegal sa culegi banuti din fantana, si mai ales pacat, pentru ca banii ajung la familiile nevoiase sustinute de ONG-uri.

• Piazza Navona – Fantana celor 4 fluvii a lui Bernini este probabil cea mai cunoscuta dintre cele 3 fantani din Piazza Navona. E interesant de strabatut aceasta piata, cu atat mai mult cu cat artisti locali vin aici cu tablourile lor si le expun spre vanzare.
  • Scarile Spaniole – la prima mea vizita, Scarile Spaniole erau locul meu preferat din Roma. Imi amintesc cum mancam sandvisuri cu mortadella si priveam panorama, cand inca era aerisita. La ultima vizita insa, am gasit puhoi de lume, de nici nu mai aveai pe unde sa treci. Chiar si asa, florile asezate frumos pe trepte ofera o priveliste minunata pentru scarile de langa Ambasada Spaniei.
  • Castelul Sant’Angelo – castelul Sant’Angelo este de fapt o fortareata a orasului, pe care o poti vizita pentru 14 euro. Cunoscut si ca Mausoleul lui Adrian, unde se afla acesta ingropat alaturi de familia sa, castelul de langa Vatican a fost chiar si inchisoare. Mie mi-a placut mult, mai ales ca a fost o adevarata surpriza sa descopar incaperile somptuoase dinauntru. Panorama de pe acoperis face toti banii.
  • Cartierul Trastevere – cartierul hipster al Romei, Trastevere e un loc musai de bifat, intr-o vacanta la Roma, pentru bogatia lui culturala, stradutele pestrite si localurile pline de viata. Aici am mancat atat la un restaurant rustic, unde serveau 2 nonne simpatice, dar si intr-o vila rosiatica, unde lautarii italieni cantau romante. Merita batut la pas si descoperit propriile comori.
  • Vatican si Musei Vaticani – daca ai rabdare si rezisti cozii, Basilica Sfantul Petru ti-e deschisa gratis, atata timp cat respecti normele de imbracaminte (umeri sau genunchi acoperiti la femei si picioare acoperite la barbati). Musei Vaticani se afla langa basilica si ascunde Faimoasa Capela Sixtina a lui Michelangelo unde poti lungi gatul sa vezi Creatia lui Adam sau pictura aia celebra in care Dumnezeu si Adam isi ating mainile.

Ponturi de calatorie

Inca de cand eram in avion si intuiam toropeala ce avea sa ne apese de 1 mai, i-am spus tizului lui Eminescu: „Daca nu le-au starpit astia intre timp, e o cismea cu apa buna de baut la fiecare colt de strada.” Si cam asa e. Nu te sfii sa bei, sa-ti umpli sticla sau te stropesti pe fata cu apa de acolo, e tocmai buna pentru calatorii pusi pe treaba serioasa.

De altfel, o sa vezi multimea de oameni si o sa iei exemplul ei. Roma este cel mai aglomerat oras pe care l-am vizitat (mai ceva ca Londra) si s-ar putea sa te simti uneori ca o sardina intr-o conserva. Din cauza acestor gramezi efective de oameni, ai face bine sa-ti rezervi bilete online la fiecare dintre atractiile pe care vrei sa le bifezi.  Nu doar ca sa nu stai la cozi gigantice in vacanta la Roma, dar ca sa te asiguri ca vei prinde bilete (noi n-am facut asta si n-am mai intrat la Musei Vaticani si Vila Borghese).

O alta treaba asupra careia trebuie sa-ti atrag atentia este sa arunci un ochi peste nota de plata. Noua ni s-a intamplat de 2 ori la restaurante sa ne vina un bon scris de mana in care nota era umflata. Se pare ca nu e o practica atat de straina de italieni.

Mancare

In mintea mea, mancarea italiana e o dovada ca Dumnezeu exista. Daca as vrea sa ma inchin Lui, as fi mai tentata s-o fac in fata unei farfurii cu paste carbonara decat la Vatican dar poate tocmai pentru ca asta e o erezie, m-am trezit cu o palma peste bot. Metaforic vorbind. Vreau sa spun ca pastele si pizza incercate la Roma nu au avut nimic special, ba chiar au fost sub standardul romanesc. Asa ca pentru haleala, prefer sa te trimit la Bari, unde am mancat cea mai buna pizza din viata mea.

In schimb, sunt foarte mandra de descoperirea mea in vacanta la Roma: magazinul Peperita, in drum spre Trastevere, un local dedicat condimentelor iuti, cu un tabel simpatic in care erau ilustrate produsele si gradele lor de iuteala. Toate produsele fac parte din recolta unei fermiere din Toscana, Rita. Ai de ales intre peste 200 de sosuri si condimente si inca cercetez daca magazinul online livreaza si la noi. Printre altele, noi ne-am luat un condiment numit Erotico, de altfel printre cele mai temperate din gama, pe care o sa-l testam cu paste weekend-ul asta. Abia astept!

Transport

Vacanta asta, principalul nostru mijloc de transport au fost picioarele si nu-mi pare rau de ranile urate cu care m-am intors, suvenir de la Roma.

Majoritatea atractiilor sunt adunate in centru si sunt la o plimbare distanta, asa ca doar lenea te-ar putea determina sa te sui in autobuze sau metrou, ajuns in capitala Italiei.

Treaba nasoala e ca Uberul e destul de scump si un drum de la aeroport pana in centru ajunge cam la 70 de euro, asa ca mai bine iei trenul. In plus, noi am avut o experienta tare urata cu un indian, sofer de Uber, care s-a oprit peste strada si ne-a pus pe noi sa traversam, desi nu aveam PIN-ul acolo si atunci cand i-am atras atentia, ne-a dat jos din masina.

Cazare

Roma e un oras scump, insa gandeste-te ca daca vei alege un hotel sau airbnb in centru, vei scuti banii de transport, precum si timp si energie. Asa ca eu iti propun un aparthotel in care sa-ti faci de cap ca intr-un airbnb, cu mic dejun inclus, sau un hotel intr-o casa veche, pe care sa-ti fie drag sa-l revezi seara de seara.

La intoarcerea acasa, mi-am luat o crema de fistic nemaipomenita din Duty Free, asa ca inchei aici pentru ca omu’ mai trebuie sa si manance si sa revada toate filmele tematice de la Roman Holiday la Inger si demon, certo?

Descopera intreaga aventura italiana

in articolele despre Bari, Polignano a mare, Alberobello, Matera si Venetia

dar si in social media, pe Instagram si pe Facebook.