In Spania am descoperit khaki, jamon, turron si chorizo. In Italia am mancat cea mai buna pizza din viata mea la o terasa de cartier din Bari iar in Olanda m-am delectat cu branza mea preferata, Gouda, cu stroopwafel si cu crochete. Nu credeam ca aceste 3 tari pot fi depasite din punct de vedere gastronomic.

Dar in niciuna dintre aceste tari nu m-am simtit ca intr-un pelerinaj culinar, asa cum am facut-o in Turcia, in Istanbul. Pe langa clasicul doner ieftin si delicios de la orice colt de strada, m-am delectat cu o multime de delicii din bucataria turceasca, pe care trebuie sa le incerci si tu:

Kebab cu fistic

In prima zi in Istanbul, a turnat toata ziua si a fost urat. Asa ca ne-am gasit consolarea in mancare. Clasic. Dupa ce am fugit de preturile piperate ale localurilor de langa Moscheea Albastra, am ajuns in cartierul Eminonu, unde am gasit Maranda Doner, un local cu etaj, cu un meniu variat si preturi prietenoase:

Kebab-ul cu fistic s-a dovedit a fi cel mai gustos fel principal din toata vacanta. A fost in jur de 40 de lire dar a venit cu o garnitura generoasa. Gust divin, cu o aroma subtila de fistic, fix cat sa se echilibreze cu carnea frageda de vita si oaie.

Pacat doar de lipsa mea de inspiratie fotografica. Ia uite mandrete de kebab, cel mai bun din Istanbul, ascuns sub o lipie calda si buna.

Cataif cu branza

Cataiful cu branza l-am servit in acelasi loc. Citisem inainte despre el si-am zis musai sa-l incerc, chiar daca nu am fost niciodata amatoare de deserturi cu branza.

Buna alegere! In afara faptului ca arata fantastic, gustul de miere a transformat total ceea ce stiam despre deserturile de acest tip. Spune-i ASMR, dar e savuros sa vezi branza care se intinde ca la pizza si apoi se topeste efectiv in gura. Un desert mult mai gutos decat ma asteptam, cel putin in acel local.

Aperitiv Ezme

Tizul lui Eminescu ma avertizase ca Istanbulul e un rai culinar si cel mai mult din bucataria turceasca isi dorea sa se bucure de Ezme, un aperitiv picant din rosii si ardei.

Confirm! Confirm! Confirm! E o minunatie ce se intinde perfect pe lipie si s-ar putea transforma intr-o masa in sine, la cat e de bun. Bineinteles, e o recomandare doar pentru fratii mei de picanteala.

L-am testat atat la Maranda Doner din Eminonu, cat si la Adana Restaurant, mai aproape de Moscheea Albastra, cartierul unde eram noi cazati. La Maranda Doner, a fost mediocru sau cu un gust prea cuminte pentru asteptarile noastre.

La Adana Restaurant, un local de familie cu muzica traditionala si ilustratii pe pereti, a fost nemaipomenit de bun! Atat de picant ca ne-a amortit limba si a trebuit sa stingem cu lipie. Cei iuti la gust ne inteleg placerea.

Covrig Simit

Oriunde te-ai duce in Istanbul, vei gasi o toneta rosie super simpatica, ce da atat de adorabil in poze! Nu e o masina de popcorn, ci doar modul cum vanzatorii ambulanti transporta Simit in tot Istanbulul.

Simit e un covrig cu susan, traditional Turciei inca din 1525. Pentru ca nu se fierbe inainte de coacere, covrigul asta e crocant la exterior si moale in interior si poate fi usor dulceag, pentru ca e facut dintr-un sirop ce aduce cu melasa sau sucul de fructe.

Pizza Pide

La restaurantul Adana de care iti povesteam mai sus, am incercat in sfarsit si pizza Pide, de 16 lire, pe care o recunosti usor pentru ca are forma unei barcute. Din varietatea pe care o gasesti la acest restaurant, eu mi-am ales o pide cu carne de vita si branza si nu mi-am imaginat cat poate fi de satioasa! Dupa sosul Ezme pe paine, abia am reusit sa mananc jumate din pide, cu restul s-a ales un caine maidanez.

Exista si un alt tip de pizza turceasca, Lachmacun, mai celebra decat surata ei cu forma marinareasca. Aceasta are un sos mai gros de legume si promit ca vin cu mai multe informatii din urmatoarea vizita la Istanbul.

Frigarui de peste

Alaturi de prietena mea, Gabriela Deleanu, cu care am impartit aventura turceasca, ne-am dorit sa testam un restaurant de pe Podul Galata si sa savuram ceva pescaresc.

Alegerea? Frigarui de peste, cot la cot cu o narghilea. Nu ca am recomanda neaparat combinatia, dar pestele este atat de usor si de cuminte la gust ca ar putea mrge cu orice.

Cartof Kumpir

Tot gasca Gabrielei si-a asumat un alt task culinar din bucataria turceasca: kumpir, cartoful copt cu tot cu coaja in care sunt indesate sosuri care mai de care, varza rosie si muraturi.

Il gasesti si tu la un local numit PATATOS, aproape de Piata Taksim. Mie mi s-a parut chiar gustos dar concluzia unanima a fost ca o reteta homemade poate egala cu usurinta aceasta specialitate turceasca.

Hamsii prajite

In partea asiatica a Istanbulului, am continuat pelerinajul in bucataria turceasca. Aproape de statia de metrou de langa Moscheea Mihrimah, se afla o piata de peste. Aici ne-am oprit sa cinam, intr-un local neaos, foaaaarte aglomerat (atat de aglomerat ca se terminase ceaiul), cu mesele in aer liber.

Am inceput cu o supa de peste nu foarte aratoasa dar care a fost absolut delicioasa cu crutoane, pentru ca avea o textura cremoasa si bucati suculente de peste.

Apoi a urmat festinul: un platou bogat de hamsii prajite (nitel uleioase, ca s-o spun p-aia dreapta) dar care s-au alaturat painii si salatei asa cum se alatura Romeo Julietei.

Suc de rodie

I-am spus Simonei Mocanu ca plec la Istanbul. Primul lucru pe care mi l-a zis a fost sa beau suc de rodie. Zis si facut. Am baut in Piata Taksim, apoi la o bomba de langa Palatul Dolmabahce. Concluzia?

Sucul de rodie e bun, dar cel mai bine il savurezi vara, caci iarna esti deja racorit si parca mai bine curge ceaiul turcesc, servit in paharele specifice in forma de clepsidra. De asemenea, e si mai bun dupa o mancare consistenta, cand gustul lui acrisor mai atenueaza din senzatia de satietate. De incercat.

Bonus Burger King – pauza de la bucataria turceasca

Mai aveam pe lista cateva bunatati din bucataria turceasca dar zilele intrasera in sac asa ca a trebuit sa aleg. Si-am ales Burger King, iubirea mea junk food pe care n-as schimba-o pe 1000 de Big Maci.

Am fost foarte incantata sa observ numarul baban de restaurante Burger King din Istanbul si preturile accesibile,mai ales in comparatie cu cel din aeroportul nostru. Cu 17 lire, iaca un meniu mare Big King si 2 sosuri incluse. Delicios pentru un pofticios!

Daca bucataria turceasca te-a cucerit doar cu o privire, e cazul sa prinzi gustul intregii experiente turcesti, despre care am povestit mai multe in articolul dedicat celor 10 atractii preferate si ponturilor de calatorie.

Sau aventura din Bazarul de Mirodenii.