Merhaba, mama sau celalalt cititor care imi lectureaza blogul! M-am intors din Istanbul dar gandul mi-a ramas acolo, printre standurile de rahat cu fistic din Bazarul de Mirodenii. Deja imi doresc sa revin in orasul cu o populatie cat intreaga Romanie, intins pe 2 continente. Mai am o multime de lucruri de vazut, pentru ca un city break nu-ti ajunge si pentru o vizita culturala si pentru un pelerinaj culinar, simultan.

Istanbul

In prima zi in Istanbul, in preajma zilei de 1 decembrie (pff, da, Mircea cel Batran, m-a prins Ziua Nationala la paganii de turci in batatura), a turnat toata ziua. Innorat si nu prea interesant pana in centru, Istanbulul mi-a parut un Obor mai mare. Ma asteptam din clipa in clipa sa dau si de vreo bomba unde se vand mici. Bombele lor vand in schimb kebab si shaorma. Dar pentru cele mai bune mancaruri din Istanbul am rezervat un articol intreg.

Ce vreau sa spun ca Istanbulul s-a transformat in ochii mei in 3-4 zile, ca o Cenusareasa. De la indiferenta am ajuns la ask, cum i-ar spune turcul dragostei, si cred ca nu mai e cale sa dau inapoi, nici daca arunci in mine cu un cartof umplut, una din specialitatile lor. As zice ca o simpla plimbare pe malul Bosforului te-ar purta si pe tine in aceeasi directie. Si pisicile bine ingrijite pe care le gasesti la tot pasul si de care am avut eu grija sa fie bine hranite.

Pisica asta a primit jumate din carnea din shaorma mea

Ce este de vazut in Istanbul

Istanbulul e genul de oras unde intotdeauna iti mai raman lucruri de vazut, ori de cate ori te-ai intoarce. Cam la fel ca Amsterdamul. Intr-un city break, am avut insa timpul sa bifez cele mai importante atractii:

• Moscheea Hagia Sofia – pe vremuri, un lacas crestin bizantin, astazi Hagia Sofia este una dintre cele mai vizitate moschei din Istanbul. Chiar daca pe vremuri apartinea crestinilor, astazi este ilegal sa canti sau sa te rogi crestineste inauntru. E usor de recunoscut dupa culoarea rosiatica (de fapt cred ca se incadreaza in culoarea anului 2019 – corali vii) si e aproape de restul atractiilor – Moscheea Albastra, palatul Topkapi si Cisterna;
Peste tot gasesti SIMIT, covrigi turcesti cu susutan; Hagia Sofia nu face exceptie;
  • Moscheea Albastra sau Moscheea sultanului Ahmed – pare ceva mai impresionanta in poze decat in realitate, parerea mea; mi-a placut mult mai mult Hagia Sofia (pe dinafara) decat asta; ea are ca avantaj insa ca e gratis (cealalta e in jur de 30 de lire turcesti intrarea);
Nu vrei sa stii ce coada era la Moscheea Albastra;
  • Cisterna – a fost realizata in epoca bizantina de catre Iustinian I (ca sa fiu mai precisa, de cei 7000 de sclavi ai lui) si descoperita de un german abia in secolul XVI. Cladirea scufundata isi primeste astazi turistii pentru aproximativ 30 de lire turcesti si le arata capul creepy al Medusei, una dintre statuile antice care au supravietuit mediului umed; la intrare poti face si o poza imbracat in sultan sau sultana insa recunosc ca lipsa editarii m-a cam dezumflat cand am primit fotografia in mana);
  • Palatul Topkapi – mi-a placut la nebunie, dar sa stii ca nu e genul de palat in care sa te adapostesti de ploaie pentru ca este realizat din mai multe anexe asa ca jumtate din timp il petreceri afara; cel mai mult mi-a placut partea de bucatarie unde se povesteau si obiceiurile de la inceputul Imperiului Otoman: vanzatorilor de mancare le era interzis sa vanda marfa altcuiva decat palatului Topkapi pana cand proviziile pentru cei 10 000 de locuitori ai acestuia nu erau asigurate; De vazut si Biblioteca, Camera Circumciziilor si Haremul (doar pentru comparatie cu haremul de la Dolmabahce); toata treaba se apropie de 100 de lire turcesti;
O mica parte din colectia bucatariei de la Topkapi
  • Graand Bazar – marele bazar din Istanbul ocupa 61 de strazi si 3000 de magazine si este cel mai mare din lume; acest labirint comercial insa nu e tocmai raiul cumparaturilor pentru clientul invatat cu marfa vestica – majoritatea exponaelor sunt kitch-uri babane (genti fake cu brand-ul cat casa, blanuri, pielaraie, ceramica, lampi si muuuuuuuuuult aur la preturi avantajoase); merita o plimbare doar ca sa casti ochii;
Una dintre cele mai inspirate prezentari de bijuterii din bazar; majoritatea sunt un maldar de aur gropian;
  • Bazarul de Condimente – este locul meu preferat din Istanbul, raiul papilelor gustative si atractia unde m-am intors de vreo 3 ori in 4 zile si unde m-as intoarce si la urmatoarea vizita in Istanbul; pentru ca mi-a placut atat de tare i-am rezervat un articol dedicat;
Un mic teaser pentru articolul dedicat Bazarului de Mirodenii
  • Podul Galata – podul Galata nu face legatura dintre Istanbulul european si cel asiatic insa e musai de bifat daca iti place vibe-ul aglomeratiei turistice si multimea eclectica formata din comercianti ce vand croaziere pe Bosfor, pescari ce arunca unditele deasupra restaurantelor pescaresti de pe pod si turisti entuziasmati;
  • Turnul Galata – aceea e cea mai hipster zona din oras; vei gasi aici o multime de magazine artizanale incepand de la haine extravagante pana la tablouri zeflemitoare ale pisicilor sultane; e locul unde mi-a placut cel mai mult sa ma plimb in aer liber si unde intotdeauna ai ce vedea si cumpara;
Data viitoare urc si in turn;
  • Piata Taksim – este locul de unde incepe Calea Victoriei a turcilor, locul unde se aduna magazinele de tot felul, restaurantele cu preturi babane si turistii; Piata Taksim inseamna pentru turci locul unde isi revendica libertatea si drepturilor, fiind de-a lungul timpului scena mai multor incidente neplacute;
  • Palatul Dolmabahce – cand ma gandesc ca eram gata-gata sa renuntam la vizita lui, imi vine sa mananc un baton de rahat turcesc de nervi; eu l-am pus la coada dar tu pune-l la inceput daca vrei sa vezi opulenta expusa in cel mai estetic mod cu putinta; merge perfect dupa ce ai vazut Topkapi ce prezinta inceputurile otomane astfel incat sa inchei cu Dolmabahce istoria Imperiului; contrastul dintre cele 2 palate e surprinzator insa Dolmabahce te farmeca atat de tare ca ii ierti calorifeul aurit, cadelabrele ametitoare din cristale englezesti si odaile luxuariante pe care n-ai voie sa le pozezi dar ce face omu’ de dragul amintirilor; de remarcat diferenta colosala dintre Haremul de la Topkapi si cel de la Dolmabahce dar si deschiderea pentru tendintele occidentale in raport cu traditiile stricte ale otomanilor de la inceput; intrarea la palat si la harem impreuna costa tot in jur de 100 de lire turcesti;
Nu glumeam cand mentionam de caloriferul aurit;

Ponturi

Intai de toate, du-te cand e cald si bine. Bosforul si vantul sunt mana in mana si s-ar putea sa te sufle mai mult decat iti doreai, chiar daca temperatura e cu vreo 10 grade mai buna ca-n Bucuresti, iarna.

Apoi as mai adauga ca in vizita la Piata de Mirodenii, sa nu te apuci sa cumperi alimente deja ambalate, o sa fie teapa. Gusta-le intai pe cele la vrac si ai grija ca vanzatorul sa iti ambaleze in vid doar din cele alese de tine. Altfel vei ajunge acasa cu ceva mult mai putin gustos decat ce ai incercat in Eminonu, unde se afla inima condimentelor, a ceaiurilor si a dulciurilor turcesti.

Alege intotdeauna rahat la vrac

Daca ai multe de vazut si cozile sunt infernale la moscheile turistice, poti sa te indrepti spre una mai putin cunoscuta. In mare, toate arata la fel. Noi am intrat doar in Moscheea Mihrimah, pe care am gasit-o intamplator pe malul asiatic. A trebuit sa ne descaltam iar eu am primit o burka pe mine cat timp am stat inauntru. Intrarea a fost gratis si multimea semnificativ redusa.

Daca esti la prima ta vizita in Istanbul, nu pierde vremea in partea asiatica. Nu e nimic remarcabil acolo, toata distractia e in partea europeana. Gabriela Deleanu, colega mea de calatorie, reteaza farmecul restaurantului de la Chef’s Table – Çiya Kebap and Çiya Sofrasi. Pe verificatelea.

Daca ai nevoie de cateva cuvinte in turca, am sa ti le scriu aici fonetic sa fie mai usor, slava lui Suleyman:

• Meraba – Salut/ Buna ziua
  • Evet – Da
  • Hair/ Ioc – Nu

Mancare

Despre mancare? Cate vorbe si poze am de prezentat! Asa ca iti recomand sa citesti si articolul despre Piata de Mirodenii si cel despre specialitatile turcesti. Daca as face un top al motivelor de intors in Istanbul, mancarea ar fi primul.

Transport

Gasesti destul de des oferte cu autocarul spre Istanbul dar eu ti-as recomanda mai degraba sa pandesti reducerile la avion pentru un pret similar si o calatorie mult mai comoda (zborul Bucuresti-Istanbul dureaza 50 de minute). Noi am nimerit o astfel de oferta la 100 de euro cu Tarom (unde ai si bagaj de cala si masa in avion incluse) si a fost una dintre cele mai placute plimbari din toata istoria mea de calatoare).

Ajuns in Istanbul, poti lua metroul de la aeroportul Ataturk iar daca esti cazat in centru, langa Moscheea Albastra, mijloacele de transport in comun vor fi optionale. Daca e nevoie, turcii au un sistem bine pus la punct cu tramvaie, autobuze si metrouri ce acopera intregul oras (de altfel linia de metrou e una dintre cele mai vechi din lume).

Cea mai frumoasa statie de metrou este de departe cea de la Piata Taksim, plina de ilustratii simpatice. Adesea vei gasi si cantareti stradali adapostiti in statia aia.

Cu metroul subacvativ poti trece marea spre partea asiatica a Istanbulului. Linia se numeste Marmaray si costa 5 lire per sens. Din pacate, e doar o calatorie banala pentru ca nu vezi pestii pe geam, ci doar tunelul de metrou. Calatoria e insa rapida si comoda.

Statia de metrou Taksim

Cazare

O fi frumos sa recomand ceva de bine, dar nu pot decat sa te avertizez sa nu stai undeva de rau. La cazare n-am avut noroc. La Perla Otomana de langa Moscheea Albastra, doar localizarea a fost grozava. Ca-n rest:

• n-am avut caldura in prima seara si cand am cerut paturi, ni s-a spus ca nu existau;
  • micul dejun inclus era absolut oribil ; am mancat intr-o singura zi si apoi am decis sa mancam in oras;
  • am platit camera deluxe dar camera noastra era cea mai mica si urata din tot hotelul (prietenii care au achizitionat camera normala au avut conditii mai bune);
  • baia era intr-un dulap, adica aproape lipita de pat si intrai printr-o usa culisanta care nu izola nici mirosul si nici zgomotul;
Intrarea in baie

A fost insa ok ca ofereau transport pana la aeroport (25 de euro privat) ceea ce ne-a scutit de griji.

Te las in final cu articolele culinare urmatoare. Istanbul e locul ideal pentru un pelerinaj al celor mai gustoase preparate cu iz oriental. Nu mai spun de dulciuri, care m-au calmat la gandul ca exista alternativa atunci cand ciocolata va disparea in 50 de ani.