• Personaje principale: Alexandru (Serban Pavlu) si Sebastian (Radu Iacoban)
  • Regizor: Andrei Cretulescu
  • Durata: 119 minute
  • Lansare in Romania: 8.06.2018

Nu stiu daca asta ma include in noul val de hipsteri sau ma face un om de moda veche, dar mie imi plac filmele romanesti. Am mai spus-o si chiar am o lista de pelicule preferate locale cu care sper sa convertesc  mai multi cinefili. Aseara am vazut Charleston, cel mai recent film al lui Andrei Cretulescu, si ma gandesc sa adaug si titlul asta pe hartiuta de care iti ziceam. Doar ca, spre deosebire de alte productii autohtone mai usor de digerat, pe acesta l-as categorisi ca film de nisa.

Charleston

Ioana (Ana Ularu) isi da duhul in primele 5 minute ale filmului, lucru ce directioneaza povestea spre miezul problemei: sotul ei, Alexandru, un barbat dur, ermetic si vicios se nimereste fata in fata cu amantul ei, un personaj pricajit, delicat ca o floare si cu lacrimile tasnindu-i ca o arteziana, in momentele delicate ale lui Charleston. Duo-ul Alexandru-Sebastian (Serban Pavlu – Radu Iacoban) se dovedeste a prezenta, la fel cum spunea si scenaristul si regizorului filmului, doua fete ale aceleiasi monede.

De altfel, titlul filmului se sprijina pe 2 piloni – descrie regula celebrului dans de a schimba partenerii si este rezultatul unui joc de cuvinte ce provine din numele actorului Charles Heston.

Impresie generala – arta absurdului starneste o paleta larga de sentimente contradictorii

De la artistic la zeflemitor, Charleston bifeaza aproape toate adjectivele pe care i le poti atribui unui film. Te imbie cu o imagine a la golden age dar iti testeaza rabdarea cu scene prelungi. Te amuza cu limbajul porcos al lui Alexandru dar te imbujoreaza cu graiul pompos al lui Sebastian. Te arunca intr-o stare de disconfort simtitoare pe tot parcursul peliculei dar te face sa te intrebi daca n-ar fi si-un strop de adevar in aceasta legatura dubioasa dintre cei doi barbati.

Filmat in 26 de zile, a iesit ceva inedit. Si marele merit al lui Charleston mi se pare a fi ca deschide o noua usa in cinematografia romaneasca, atribuindu-si un stil cu totul diferit. Pelicula prioritizeaza efectele artistice iar veridicitatea unei astfel de povesti ramane in plan secund. E ca si cum actorii semneaza un pact cu spectatorii sa nu critice absurdul situatiei, ci mai degraba sa se lafaie in refugiul imaginar pe care filmul il schiteaza. Charleston nu impune o realitate deranjanta, ci propune o fictiune provocatoare pe care nu intentioneaza sa o deseneze prea realist.

In ceea ce priveste distributia, marturisesc ca principalul carlig a fost Ana Ularu. A durut sa aflu ca joaca doar in primele 5 minute, dar prestatia celor 2 actori a compensat, ulterior, lipsa actritei mele preferate.

Daca esti pregatit sa imbratisezi noul val al cinematografiei romanesti si nu vei chitibusa absurdul, hai la Charleston din 8 iunie.

 

 

Comments

comments

2 thoughts on “Charleston – filmul care aduce noul val al cinematografiei romanesti”

  1. Fara sa ma iau de opinia ta, de partea subiectiva, da, e un film care poate sa placa, accept lucrul asta si ma bucura sincer cand un film romanesc e apreciat, simt nevoia sa fac o observatie, una obiectiva zic eu. Eu vad filmul acesta ca pe unul pur romanesc, nimic diferit fata de altele. Tu-l consideri nerealist, asumat astfel. Posibil, corect asta. Dar altfel, ca abordare, este al dracului de romanesc. Prea romanesc. Scena cu ciorba fiind elocventa, fiind emblema noului val de film romanesc. Caci ce altceva puteau manca cei 2 la masa familiei Ioanei?

    1. Cred ca depinde din ce perspectiva il privesti. E romanesc prin obiceiuri, scenografie si costume, ca nici n-ar putea fi altfel, dar nu e deloc romanesc la modul cum e spusa povestea. In ce film romanesc s-au apucat protagonistii sa danseze si ce film romanesc a mai fost asa de artsy? Oricum cumva, parerile noastre nu se exclud una pe alta :)))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.