Izbucul Tauzului

Daca n-ai facut trasee in Apuseni, e timpul sa bati jumatate de tara si sa descoperi acest paradis verde. Mai ales ca ai timp sa faci tot planul pana ajungi acolo. E de mers 7 ore din Bucuresti si doar daca se inventeaza teleportarea, ajungi mai repede. Nu-i bai, privelistea e atat de frumoasa, iar tunelul de copaci din apropiere de Alba e atat de spectaculos, ca poti sa-ti bifezi pozele de Instagram pana ajungi la cazare.

Noi am mers la Albac, la pensiunea Casa Bradeana, am facut 2 trasee si am mancat atat de bine, ca si acum imi simt burta plina. Iar eu asta numesc vacanta de 3 margarete, 5 stele, 2 bujori si un zambet.

Pensiunea Casa Bradeana

Noi am stat chiar in camera numarul 1 de la Casa Bradeana

Pensiunea Casa Bradeana are un plus din start: e destul de izolata, in fata are doar padurea si paraul, iar asta e atat de splendid ca mama glumea ca nu mai e nevoie sa facem traseu.

Dar ce am apreciat cel mai mult la aceasta pensiune este opsitalitatea gazdelor: o familie cu doi copii de scoala primara, care s-a chinuit 12 ani sa ridice aceasta unitate. Casa Bradeana functioneaza de 2 ani, a fost ridicata cu ajutorul fondurilor europene, dar sotii inca lucreaza sa sustina familia: ea e profesoara de engleza si franceza la scoala din sat, iar el e frate cu padurea. Amandoi sunt atat de calzi si de glumeti, ca m-am simtit mai mult ca intr-o vizita de familie decat la pensiunea unor straini.

Se cunoaste ca totul e nou: podeaua e lacuita, dusul cu rigola modern, asternuturile extrem de curate, iar la micul dejun am fost serviti in vesela pe care gazdele au primit-o in dar de la Nobila Casa.

Poti suna direct la ei si poti plati direct la receptie, inclusiv cu vouchere de vacanta

Pensiunea primeste si vouchere de vacanta sau poti plati totul cu cardul, prin POS. Gazdele sunt la curent cu lumea moderna, chiar daca farmecul de la Casa Bradeana e intru totul muntean.

Trasee in Apuseni: Izbucul Tauzului si Cascada Varciorog

Pestera lui Ionele nu ne-a dat pe spate

N-am zabovit mai mult de 2 nopti la Casa Bradeana, dar intr-o singura zi am avut timp sa bifam cateva trasee in Apuseni: Pestera lui Ionele, Izbucul Tauzului si Cascada Varciorog. Aceste trei puncte sunt la un drum cu masina de casa Bradeana, insa fiecare presupune si ceva drumetie.

La Pestera lui Ionele nu am fost prea impresionati. E o pestera micuta, fara un relief spectaculos, la care platesti 12 lei de persoana pentru o poveste spusa pe un ton anost, in maxim 2 minute.

Izbucul Tauzului

O pauza inainte de izbuc, sa ne tragem putin sufletele

Mai degraba, indreapta-te direct spre Izbucul Tauzului, un izvor cu apa turcoaz la care ajungi dupa o mica drumetie prin padure si o plimbare mai serioasa pe un drum de tara, in lateralul paraului. Semnul rosu iti va arata pe unde trebuie sa incepi plimbarea prin padure.

Ce inseamna izbuc? Inseamna un izvor cu activitate intermitenta, ce functioneaza pe principiul sifonului. Acesta aduna apa din pesterile Coiba Mica si Coiba Mare si le scoate la suprafata pe o lungime de 100 m. Aria este protejata si perfecta pentru un drum linistit cu cateva portiuni de adrenalina. Mai incolo de izbuc, se afla pesterile Coiba Mare si Coiba Mica.

Cascada Varciorog

Cascada Varciorogului din spatele meu are 15 metri

Am avut ceva dificultati in a retine numele cascadei, dar apoi, ca un student la medicina, am inceput sa fac corelatii. Liviu Varciu + inorog = Cascada Varciorog. Cel mai simplu!

Acesta a fost clar traseul meu preferat dintre cel de la Piatra Craiului si cele din Apuseni. In ciuda faptului ca a fost urcus constant din parcarea unde ne-am lasa masina, drumul nu e abrupt, asa ca nu-ti iese sufletul. S-ar putea sa-ti iasa, insa, apa prin ghete, daca nu sunt impermeabile. La un moment dat, nu ai pe unde s-o iei decat prin albia raului, iar namolul este permanent, de la inceput pana la final. Daca ghetele de munte s-au inventat pentru un traseu anume, cred ca acesta este.

Ce mi-a mai placut mie la mica noastra plimbare de o ora si jumatate dus-intors (40 de minute pe pancarta, 1 ora recomandata de doamna de la parcare) este ca peisajul este foarte diversificat. Incepi cu o plimbare lejera printr-un sat de munte, unde admiri casele si curtile oamenilor. Ba chiar cineva are o piatra cioplita in gradina, despre care noi inca ne intrebam daca e chipul lui Decebal sau capatana unui reptilian cu ochi de sarpe.

Un dac sau un reptilian?

Dupa ce ai intrat pe drumul forestier si ai inceput sa calci prin apa, dai de 4 obstacole. Ele de fapt sunt solutii de a trece raul, dar deloc lipsite de adrenalina. Ai de traversat un set de butuci paraleli, un set de butuci cu scanduri deasupra, o scandura super subreda si subtire si apoi cateva pietre asezate in rau ca un podulet. O mica avertizare: la scandura ingusta, cea mai dificila, e posibil sa te ineci la tiganul la mal, adica sa treci apa, dar sa aterizezi cu piciorul in noroiul adanc de la mal. Eu fix asta am facut si mi-a ajuns namolul pana la genunchi. Nu mai spun tot ce mi-a intrat in gheata.

Spre final, rocile dinamitate ca un pietris mai mare si bolovanii impanzesc urcusul ceva mai abrupt. Ultimul sfert de ora din traseu e mai dificil, dar plin de entuziasm pentru ca incepe sa se vada cascada.

Trasee in Apuseni? Sigur, asezonate cu adrenalina

Iar cand ai ajuns la aceasta mandrete zamislita de Liviu Varciu si de un inorog, intregul urcus capata sens. E o frumusete de cascada, de 15 metri, intr-o zona protejata si cu o flora deosebita. N-am putut sa ne despartim prea curand de ea: am pozat-o, am filmat-o, am admirat-o si, intr-un final, ne-am luat la revedere si am facut cale intoarsa. dar Cascada Varciorogului, nu e ultima oara cand ne intalnim!

Stiam ca o sa fac trasee in Apuseni, dar nu banuiam ca o sa fiu atat de fascinata de ele! Si inca mi-am lasat lista deschisa: as vrea sa revin la Pestera Bihorului, la Rosia Montana, la Cascada Bulbuci si la Cetatile Ponorului. Iar daca ajungi inaintea mea, lasa si aici o impresie!

In drum spre Izbucul Tauzului, am gasit alune de padure
Si un camp de flori minunate
Drumul pana la izbuc include un peisaj minunat
Cand vezi semnul asta, e timpul sa cobori prin padure
Nu am nimerit un trifoi cu 4 foi, dar vacanta a fost cu noroc: am nimerit vreme buna, in ciuda meteo
Culoarea apei de langa peretele din piatra arata spectaculos
La intoarcerea de la izbuc, am traversat din nou raul
Drumul pana la Cascada Varciorogului nu e periculos, dar e putin coplesitor
Hanoracul asta de la Netflix e o piesa de baza in drumetiile mele
Satul de langa cascada
Ultima portiune de drum spre cascada