O spovedanie – un ateu, un preot, un credincios si-un psiholog intra intr-un bar…

  • Actori: Adrian Titieni, George Ivașcu, Alexandru Papadopol, Emanuel Pârvu, Constantin Cojocaru (voce)
  • Text: Dan Chisu
  • Regie: Emanuel Parvu
  • Teatru: Godot
  • Durata: 90 minute

Raiul si iadul sunt la fel, oamenii de acolo fac diferenta. La un moment dat, un om bun, fara pacate, s-a prapadit si ajuns la Sfantul Petru, i-a cerut acestuia sa-i arate si lui cum arata iadul inainte de a fi condus spre rai. Sfantul Petru l-a ghidat spre o gradina unde oamenii pregateau gratare, insa in loc de maini aveau clesti. Mirosul imbietor al carnii sfaraind era irezistibil insa oamenii mureau de foame caci nu reuseau sa ajunga la gura cu carnea prinsa in clestii pe post de maini. Dupa aceasta scena frustranta, Sfantul Petru l-a condus spre rai, unde oamenii erau tot intr-o gradina si tot gratare pregateau si tot clesti in loc de maini aveau. Carnea lasa un miros imbietor si oamenii o ridicau cu clestii lor de pe grilaj cu o pofta ce li se citea pe fata. Insa in loc sa incerce sa si-o duca la gura, oamenii se hraneau unii pe altii, cu clestii lor lungi si ascutiti, pe post de maini. Aceasta era diferenta dintre iad si rai.

O spovedanie

Daca ti-a placut povestea, afla ca este doar una dintre istorisirile interesante din spectacolul O spovedanie, piesa de teatru de la Godot Cafe, unde Alexandru Papadopol, Adrian Titieni, George Ivascu si Emanuel Parvu, in regia ultimului, pun in scena o dezbatere incredibila, ce creste gradual in intensitate si dezvaluiri, lasand spectatorului o energie aproape palpabila sa cerceteze la randul sau ce e bine si ce e rau, ce e sincer si ce e inselaciune, ce e egoism si ce e cutuma, ce e credinta si ce e pragmatism.

Cele 4 personaje ajung la aceeasi masa, incercand sa hotarasca daca un batran aflat pe patul de moarte va fi spovedit sau nu. In spatele argumentelor fiecaruia, doi frati, un psiholog si un preot, se afla, insa, si motivatii ascunse. Cand ele ies la suprafata, aliantele incep sa se destrame iar deciziile trebuie luate contra-cronometru.

Impresie generala – Succesul piesei? Contrastul dintre o tema filosofica pura si contextul mizeriei umane

Spectacolul O spovedanie este intens ca o dezbatere intre 2 candidati la presedentie si expresiva ca un examen la Academia de Arte Teatrale. O imbinare armonioasa intre argumentatie, joc actoricesc de exceptie si un context degradant pentru toti participantii la discutie. Dar in mijlocul acestei premise controversate, isi face loc empatia dintre spectator si personaje, caci nu ai cum sa ramai pe tusa si sa nu iei partea macar unuia dintre cei 4:

  • Fratelui ateu, ce considera spovedania un capriciu care n-ar aduce niciun beneficiu tatalui ateu muribund, ba chiar ar putea dauna anumitor planuri…
  • Fratelui credincios, care considera ca „asa se face” si astfel de cutume ofera un final cum se cuvine tatalui murind si poate mai mult…
  • Psihologului prins la mijloc, dar obligat sa-si apere meseria si punctul de vedere, dar care refuza sa ia parte intr-o marsavie…
  • Parintelui modern si cam semidoct, care are carisma predicatorului dar care stie suficient marketing cat sa nu insiste in fata unui public neinteresat…

Tensiunea este construita gradual si la un moment dat, uiti ca e vorba de o piesa de teatru si te trezesti intr-o cafenea in care niste cetateni se cearta. Cam asta e culmea teatrului independent iar piesa O spovedanie reuseste sa ajunga acolo si sa pastreze spectatorul nu doar atent, dar fascinat de modul cum se dezvolta discutia. Deznodamantul este insa trist si concluzia pe care o schiteaza este ca in clipele critice, natura omului iese la iveala, fie ca este ateu, credincios, egoist, fanatic, intrigant sau manipulator.

Spectacolul are la baza filmul Aniversarea, al lui Dan Chisu, care de altfel a venit la vizionare, lucru care nu face decat sa mareasca suspansul si sa aduca spectatorii din cafeneaua cu teatru in cinematograful cu situatii romanesti, in curand.

Inchei cu admiratie si drag de piesa asta intensa, o drama ce se remarca printre atatea comedii, prin autenticitatea situatiilor, a argumentelor si a jocului actoricesc. Fii cu ochii pe programul Godot si ia-ti si tu bilet, cu prima ocazie!

 

 

Related posts:

Comments

comments

Diana Duca

Leave a Reply