De ce fierbe copilul in mamaliga – copiii nu spun doar lucruri traznite dar si triste

  • Actori: Edith Alibec
  • Text: Aglaja Veteranyi
  • Regie: Dana Paraschiv
  • Teatru: Godot
  • Durata: 90 minute

Spectacolul inspirat din textul Aglajei Veteranyi pare o joaca de copil evreu inchis in lagarele germane. Veselia si modul traznit cum naratoarea isi expune povestea, de-a lungul dezvoltarii ei, contrasteaza cu ceea ce povesteste, o experienta de viata trista dar traita cu naivitate si speranta.

De ce fierbe copilul in mamaliga

Naratoarea noastra apare in prima etapa din postura unui copil crescut printre circari, nevoit sa se obisnuiasca zilnic cu pericolul ca mama sa sa moara, daca actul ei ar merge rau. De aceea, ea isi spune o poveste despre un copil care fierbe in mamaliga, pentru a transpune ipoteza nefasta asupra unui personaj imaginar si a-si lua gandul de la artista care in acel moment se tinea doar in par de-o macara.

Mai tarziu, familia ajunge in Germania, unde copilul ia primul contact cu scoala, insa visul ei este sa ajunga „filmstar”. De fapt, tocmai acest vis este cadrul cu care se incheie povestea, intr-un mod la fel de colorat, dar in esenta deprimant.

Impresie generala – o actrita de exceptie, o piesa citita printre randuri

Zambetul cu care Edith interpreteaza personajul este contagios. Mai ales atunci cand te afli in primul rand iar actrita te provoaca sa-i intri in joc si sa „gusti” niste mancare, asa cum am avut eu norocul. Tre’ sa fii foarte atent, la inceput, ca sa citesti printre randuri si sa iti dai seama ca vorbele completate de hlizeli sunt frustrari, gesturile copilaresti sunt blocaje iar ochii ei expresivi spun alta poveste, in acelasi timp. Daca asta ar fi un film mut, ar parea o comedie. Dar cand ii pui cuvintele in gura si-n ochi, e o comedie neagra.

Edith joaca grozav si nicio secunda din piesa nu-ti vine sa mai chemi un actor, sa-i tina companie. Ea pur si simplu umple scena cu costumele ei colorate si experienta-i neagra, lasandu-te pe tine, spectatorul indragostit de vest, cu intrebarea: „cat de mult se poate integra un roman printre straini?” Chiar daca actiunea piesei are loc in comunism, in cea mai mare parte, principiile ei sunt atemporale.

De ce fierbe copilul in mamaliga e o intrebare la care vei auzi multe rspunsuri, dar va ramane insa doar una dintre multele teme de gandire cu care vei pleca de la spectacol. Unul intens, expresiv, demn de revazut si dupa ce citesti textul original, placut si trist in acelasi timp. Asa ca te invit cu-n ochi sa plangi si cu unul sa razi la De ce fierbe copilul in mamaliga, oricand l-ai prinde la Godot.

Related posts:

Comments

comments

Diana Duca

Leave a Reply